Дитина - дзеркало родини:
як у краплі води відбивається сонце,
так у дітях відбивається моральна чистота матері і батька.
Дитина - дзеркало родини:
ЯК РОЗВИНУТИ САМОСТІЙНІСТЬ У ДІТЕЙ
«ЛЮДИНА НЕ МОЖЕ БУТИ ВІЛЬНОЮ,
ЯКЩО ВОНА НЕ САМОСТІЙНА».
М.МОНТЕССОРІ
1.ВИЗНАЙТЕ ОСОБИСТІСТЬ ДИТИНИ І ЇЇ НЕДОТОРКАННІСТЬ.
2.СПРИЯЙТЕ ФОРМУВАННЮ АДЕКВАТНОЇ САМООЦІНКИ. ЛЮДИНА З НИЗЬКОЮ САМООЦІНКОЮ ПОСТІЙНО ЗАЛЕЖНА ВІД ЧУЖОЇ ДУМКИ. ФОРМУВАННЯ САМООЦІНКИ ДИТИНИ ЗАЛЕЖИТЬ ВІД ОЦІНЮВАННЯ ЇЇ БАТЬКАМИ, ТОМУ ЩО В ЦЬОМУ ВІЦІ ДИТИНА ЩЕ НЕ ВМІЄ ОЦІНИТИ СЕБЕ САМА.
3.ЗАЛУЧАЙТЕ ДО РЕАЛЬНИХ СПРАВ СІМ'Ї. МОЖНА ПРОВОДИТИ МІНІ-НАРАДИ ЗА УЧАСТЮ ВСІХ ЧЛЕНІВ РОДИНИ, СПІЛЬНО ПЛАНУВАТИ СІМЕЙНІ СПРАВИ.
4.РОЗВИВАЙТЕ СИЛУ ВОЛІ ДИТИНИ. НАВЧАЙТЕ СМІЛИВОСТІ, ВИТРИВАЛОСТІ, ТЕРПЛЯЧОСТІ, ДОКЛАДАТИ ЗУСИЛЬ ДЛЯ ДОСЯГНЕННЯ МЕТИ.
5.НАВЧАЙТЕ ПЛАНУВАТИ. СКЛАДАЙТЕ ПЛАН ДІЙ. ВЕЛИКУ І СКЛАДНУ СПРАВУ ВЧІТЬ РОЗБИВАТИ НА РЯД КОНКРЕТНИХ ДІЙ.
6.ПРИВЧАЙТЕ ДО ПРАЦІ ЯКОМОГА РАНІШЕ. ДИТИНА МАЄ ЗНАТИ СВОЇ ДОМАШНІ ОБОВ'ЯЗКИ, ВМІТИ ВИКОНУВАТИ ДОРУЧЕННЯ.
7.ВЧІТЬ СПІЛКУВАННЯ З ІНШИМИ ДІТЬМИ, ДОРОСЛИМИ ЛЮДЬМИ. ПРИ ЦЬОМУ ПАМ’ЯТАЙТЕ – МОДЕЛЬ БАТЬКІВСЬКОЇ ПОВЕДІНКИ СПРИЙМАЄТЬСЯ ДИТИНОЮ ЯК ЗРАЗОК ДЛЯ НАСЛІДУВАННЯ.
8.ФОРМУЙТЕ МОРАЛЬНІ ЯКОСТІ: ДОБРОТУ, ПОРЯДНІСТЬ, СПІВЧУТТЯ, ВЗАЄМОДОПОМОГУ, ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ.
ТЕСТ "ДОБРА МАТИ... ДОБРИЙ БАТЬКО... "
ВАРІАНТИ ВІДПОВІДЕЙ: "ТАК", "НІ", "НЕ ЗНАЮ".1. НА ДЕЯКІ ВЧИНКИ ДИТИНИ ВИ ЧАСТО РЕАГУЄТЕ "ВИБУХОМ", А ПОТІМ ШКОДУЄТЕ ПРО ЦЕ?
2. ДЕКОЛИ ВИ ВДАЄТЕСЯ ПО ДОПОМОГУ АБО ПОРАД ІНШИХ ОСІБ, КОЛИ НЕ ЗНАЄТЕ, ЯК РЕАГУВАТИ НА ПОВЕДІНКУ ВАШОЇ ДИТИНИ?
3. ВАША ІНТУЇЦІЯ І ДОСВІД – КРАЩІ ПОРАДНИКИ У ВИХОВАННІ ДИТИНИ.
4. ДЕКОЛИ ВАМ ТРАПЛЯЄТЬСЯ ДОВІРЯТИ ДИТИНІ СЕКРЕТ, ЯКИЙ НІКОМУ ІНШОМУ НЕ РОЗКАЗАЛИ Б.
5. ВАС ОБРАЖАЄ НЕГАТИВНА ДУМКА ІНШИХ ЛЮДЕЙ ПРО ВАШУ ДИТИНУ?
6. ВАМ ТРАПЛЯЛОСЯ ПРОСИТИ У ДИТИНИ ВИБАЧЕННЯ ЗА СВОЮ ПОВЕДІНКУ?
7. ЧИ ВВАЖАЄТЕ ВИ, ЩО ДИТИНА НЕ ПОВИННА МАТИ СЕКРЕТІВ ВІД СВОЇХ БАТЬКІВ?
8. ПОМІЧАЄТЕ ВИ МІЖ СВОЇМ ХАРАКТЕРОМ І ХАРАКТЕРОМ ДИТИНИ РІЗНИЦЮ, ЯКА ІНОДІ ПРИЄМНО ДИВУЄ ВАС?
9. ВИ НАДТО СИЛЬНО ПЕРЕЖИВАЄТЕ НЕПРИЄМНОСТІ АБО НЕВДАЧІ ВАШОЇ ДИТИНИ.
10. ЧИ МОЖЕТЕ УТРИМАТИСЯ ВІД КУПІВЛІ ЦІКАВОЇ ІГРАШКИ ДЛЯ ДИТИНИ (НАВІТЬ, ЯКЩО МАЄТЕ ГРОШІ) ТОМУ, ЩО ЗНАЄТЕ: ВДОМА ЇХ Є БАГАТО?
11. ВИ ЗНАЄТЕ, ЩО ДО ПЕВНОГО ВІКУ КРАЩИЙ ВИХОВНИЙ АРГУМЕНТ ДЛЯ ДИТИНИ — ФІЗИЧНЕ ПОКАРАННЯ (ПАСОК).
12. ВАША ДИТИНА САМЕ ТАКА, ПРО ЯКУ ВИ МРІЄТЕ.
13. ВАША ДИТИНА ЗАВДАЄ ВАМ БІЛЬШЕ ТУРБОТ, АНІЖ РАДОЩІВ.
14. ЧИ ЗДАЄТЬСЯ ВАМ, ЩО ВАША ДИТИНА НАВЧАЄ ВАС ПО-НОВОМУ ДУМАТИ, ПОВОДИТИСЯ?
15. ЧИ БУВАЮТЬ У ВАС ПРИКРОЩІ З ВАШОЮ ДИТИНОЮ?
ОБРОБКА РЕЗУЛЬТАТІВ: ЗА КОЖНУ ВІДПОВІДЬ "ТАК" НА ЗАПИТАННЯ 2,4, 6, 8, 10, 12,14 І ЗА КОЖНУ ВІДПОВІДЬ "НІ" НА ЗАПИТАННЯ 1, З, 5, 7, 9, 11, 13 І 15 НАРАХУЙТЕ СОБІ ПО 10 БАЛІВ, ЗА КОЖНУ ВІДПОВІДЬ "НЕ ЗНАЮ" НА БУДЬ-ЯКЕ ЗАПИТАННЯ — ПО 5 БАЛІВ. ПІДРАХУЙТЕ ЗАГАЛЬНУ СУМУ.
100-150 БАЛІВ. У ВАС ВЕЛИКІ ЗДІБНОСТІ ДО ПРАВИЛЬНОГО РОЗУМІННЯ СВОЄЇ ДИТИНИ. ВАШІ СУДЖЕННЯ І ПОГЛЯДИ — ДОБРІ СОЮЗНИКИ У РОЗВ'ЯЗАННІ РІЗНИХ ВИХОВНИХ ПРОБЛЕМ. ЯКЩО Й НА ПРАКТИЦІ ВАША ПОВЕДІНКА ВІДКРИТА, СПОВНЕНА ТЕРПЛЯЧОСТІ, ВАС МОЖНА ВИЗНАТИ ЗА ПРИКЛАД ДЛЯ НАСЛІДУВАННЯ. ДО ІДЕАЛУ ВАМ НЕ ВИСТАЧАЄ ОДНОГО НЕВЕЛИЧКОГО КРОКУ. НИМ МОЖЕ СТАТИ ДУМКА ВАШОЇ ДИТИНИ. РИЗИКНІТЬ, СПРОБУЙТЕ ЇЇ З'ЯСУВАТИ.
50-99 БАЛІВ. ВИ — НА ПРАВИЛЬНОМУ ШЛЯХУ ДО КРАЩОГО РОЗУМІННЯ ВЛАСНОЇ ДИТИНИ. СВОЇ ТИМЧАСОВІ ТРУДНОЩІ АБО ПРОБЛЕМИ З ДИТИНОЮ ВИ МАЄТЕ РОЗВ'ЯЗАТИ, ПОЧИНАЮЧИ З СЕБЕ. І НЕ НАМАГАЙТЕСЯ ВИПРАВДОВУВАТИСЯ БРАКОМ ЧАСУ АБО ХАРАКТЕРОМ ВАШОЇ ДИТИНИ. Є КІЛЬКА ПРОБЛЕМ, НА ЯКІ ВИ МАЄТЕ РЕАЛЬНИЙ ВПЛИВ, А ТОМУ СПРОБУЙТЕ ЦЕ ВИКОРИСТАТИ. НЕ ЗАБУВАЙТЕ, ЩО РОЗУМІТИ — НЕ ЗАВЖДИ ПРИЙМАТИ. НЕ ЛИШЕ ДИТИНУ, А Й ВЛАСНУ ОСОБИСТІСТЬ.
0-49 БАЛІВ. ЗДАЄТЬСЯ, МОЖНА БІЛЬШЕ СПІВЧУВАТИ ВАШІЙ ДИТИНІ, АНІЖ ВАМ, ОСКІЛЬКИ ЇЇ МАТИ НЕ СТАЛА ДРУГОМ І ПРОВІДНИКОМ НА ВАЖКОМУ ШЛЯХУ ЗДОБУТТЯ ЖИТТЄВОГО ДОСВІДУ. АЛЕ ЩЕ НЕ ВСЕ ВТРАЧЕНО. ЯКЩО ВИ Й СПРАВДІ ХОЧЕТЕ ЩОСЬ ЗРОБИТИ ДЛЯ СВОЄЇ ДИТИНИ, СПРОБУЙТЕ ІНАКШЕ. МОЖЛИВО, ВИ ЗНАЙДЕТЕ КОГОСЬ, ХТО ВАМ У ЦЬОМУ ДОПОМОЖЕ СВОЄЧАСНИМИ ПОРАДАМИ. ЦЕ НЕЛЕГКО, ЗАТЕ У МАЙБУТНЬОМУ ОБЕРНЕТЬСЯ ВДЯЧНІСТЮ І ЩАСЛИВИМ ЖИТТЯМ ВАШОЇ ДИТИНИ.
НАВІЩО ЧИТАТИ КНИЖКИ

Сьогодні в ролі звичайних паперових книг виступають планшети, комп'ютери, телевізори та інші гаджети. Ми не читаємо книг. Ми дивимося фільми і слухаємо аудіокниги.
Ми віддалилися самі і віддалили наших дітей від себе. Читання казок ми замінили на мультфільми сумнівного змісту, іноді зовсім не відповідні дитячому віку, чомусь вирішивши, що в сучасному світі все має бути по сучасному, у тому числі і виховання дітей, і засоби, використовувані в цьому процесі.
Розвиток грамотності починається з моменту формування в утробі матері і народження дитини. Фахівці з дитячого розвитку стверджують, що діти вчаться читати задовго до того, як вони починають говорити і формувати з слів речення. А в дошкільні роки, діти освоюють навички і знання, які стають базою для їх подальшого розвитку.
Дітям у віці 3-5 років стає доступна "теорія свідомості", іншими словами, розуміння думок, поглядів і бажань інших людей, які можуть відрізнятися від їхніх власних. Приблизно в цьому ж віці дитина починає розуміти, що думають і відчувають персонажі книг. Найбільш ефективним способом є спільне читання разом з батьками. Проведений разом час благотворно впливає на емоційний стан малюка.
Рекомендується читати не тільки перед сном, а якомога частіше.
Звичайно величезне значення матиме якість обраних книг і, що буде завантажуватися в свідомість дитини. Раніше наші батьки читали нам старі добрі казки, незаслужено забуті в наш час. А адже саме вони потрібні дитині як повітря. Саме вони дають грунт для польоту фантазії та розвитку мовлення. Більше того, це ще й програма дій, модель для вибудовування життя, способи реагування на життєві ситуації. Будь-які казки корисні і добрі і злі, а наше завдання роз'яснити в момент читання, які риси героїв краще «приміряти» на себе.
Людині потрібні роки життя, щоб побачити всю палітру людських емоцій і вчинків. Казка ж допомагає пізнавати все це вже в перші роки життя - що є добро і зло, благородство і підлість. І навіть, якщо в казці головний герой здійснює негативні вчинки, необхідно вибирати ту казку, де він перевиховується і у казки хороше завершення, де герой перемагає за допомогою розуму, сміливості, а не підлості. Так само будь-яку казку необхідно обговорювати, оцінювати вчинки героїв, задавати питання про прочитане, просити висловити судження про героїв і сюжет. Дозволити дитині уявляти і мріяти. Вміти знаходити зерно мудрості та моральності, закладене в казці нашими предками.
«Одного разу Альберта Ейнштейна запитали, як ми можемо зробити наших дітей розумнішими. Його відповідь була простою і мудрою. Якщо ви хочете, щоб ваші діти були розумні, сказав він, читайте їм казки. Якщо ви хочете, щоб вони були ще розумнішими, читайте їм ще більше казок ».
Необхідність у читанні книг є не тільки у дітей, але і дорослих. Як і те, яку літературу вибирати, благотворно впливає на розвиток людського інтелекту. Дослідження оксфордських вчених довело, що читання приносить для організму користі не менше, ніж спортивні вправи, оскільки в процесі читання літератури людина вправляє весь мозок. Залежно від способу читання (читати заради задоволення або аналізуючи текст) людський організм задіє різні механізми, що дозволяють тренувати пізнавальні здібності мозку.
Вчені довели, що при читанні включається ефект "занурення" в книгу, коли людина подумки уявляє себе на місці героя, тобто в мозку починають функціонувати ті області, які в інший час не бувають задіяні. Варто відзначити, що даний ефект не виникає при перегляді телевізора або в процесі комп'ютерної гри.
Крім стимулювання мозкової активності, читання «правильної літератури» вчить висловлювати свої думки, грамотно вибудовувати свою промову.
Причина криється в тому, що читання не обмежує людську фантазію. Саме тому, як правило, поставлений за книгою фільм не відповідає очікуванням глядачів, що намалювали у своїй уяві зовсім іншу картину. Чим більше людина читає, аналізуючи і оцінюючи поведінку і вчинки героїв твору, тим більше і краще формується його характер і індивідуальність.
Варто також відзначити, насамперед вчені рекомендують читати наукову фантастику, оскільки саме ця література стимулює мозкову діяльність, розвиває уяву і мислення.
Читайте хорошу художню літературу. Розвивайтеся самі і прищеплюйте здорову звичку до читання книг своїм дітям. Не дарма кажуть вчені, що люди діляться на дві категорії: тих, хто читає книги і тих, хто слухає тих, хто читає.
Сьогодні в ролі звичайних паперових книг виступають планшети, комп'ютери, телевізори та інші гаджети. Ми не читаємо книг. Ми дивимося фільми і слухаємо аудіокниги.
Ми віддалилися самі і віддалили наших дітей від себе. Читання казок ми замінили на мультфільми сумнівного змісту, іноді зовсім не відповідні дитячому віку, чомусь вирішивши, що в сучасному світі все має бути по сучасному, у тому числі і виховання дітей, і засоби, використовувані в цьому процесі.
Розвиток грамотності починається з моменту формування в утробі матері і народження дитини. Фахівці з дитячого розвитку стверджують, що діти вчаться читати задовго до того, як вони починають говорити і формувати з слів речення. А в дошкільні роки, діти освоюють навички і знання, які стають базою для їх подальшого розвитку.
Дітям у віці 3-5 років стає доступна "теорія свідомості", іншими словами, розуміння думок, поглядів і бажань інших людей, які можуть відрізнятися від їхніх власних. Приблизно в цьому ж віці дитина починає розуміти, що думають і відчувають персонажі книг. Найбільш ефективним способом є спільне читання разом з батьками. Проведений разом час благотворно впливає на емоційний стан малюка.
Рекомендується читати не тільки перед сном, а якомога частіше.
Звичайно величезне значення матиме якість обраних книг і, що буде завантажуватися в свідомість дитини. Раніше наші батьки читали нам старі добрі казки, незаслужено забуті в наш час. А адже саме вони потрібні дитині як повітря. Саме вони дають грунт для польоту фантазії та розвитку мовлення. Більше того, це ще й програма дій, модель для вибудовування життя, способи реагування на життєві ситуації. Будь-які казки корисні і добрі і злі, а наше завдання роз'яснити в момент читання, які риси героїв краще «приміряти» на себе.
Людині потрібні роки життя, щоб побачити всю палітру людських емоцій і вчинків. Казка ж допомагає пізнавати все це вже в перші роки життя - що є добро і зло, благородство і підлість. І навіть, якщо в казці головний герой здійснює негативні вчинки, необхідно вибирати ту казку, де він перевиховується і у казки хороше завершення, де герой перемагає за допомогою розуму, сміливості, а не підлості. Так само будь-яку казку необхідно обговорювати, оцінювати вчинки героїв, задавати питання про прочитане, просити висловити судження про героїв і сюжет. Дозволити дитині уявляти і мріяти. Вміти знаходити зерно мудрості та моральності, закладене в казці нашими предками.
«Одного разу Альберта Ейнштейна запитали, як ми можемо зробити наших дітей розумнішими. Його відповідь була простою і мудрою. Якщо ви хочете, щоб ваші діти були розумні, сказав він, читайте їм казки. Якщо ви хочете, щоб вони були ще розумнішими, читайте їм ще більше казок ».
Необхідність у читанні книг є не тільки у дітей, але і дорослих. Як і те, яку літературу вибирати, благотворно впливає на розвиток людського інтелекту. Дослідження оксфордських вчених довело, що читання приносить для організму користі не менше, ніж спортивні вправи, оскільки в процесі читання літератури людина вправляє весь мозок. Залежно від способу читання (читати заради задоволення або аналізуючи текст) людський організм задіє різні механізми, що дозволяють тренувати пізнавальні здібності мозку.
Вчені довели, що при читанні включається ефект "занурення" в книгу, коли людина подумки уявляє себе на місці героя, тобто в мозку починають функціонувати ті області, які в інший час не бувають задіяні. Варто відзначити, що даний ефект не виникає при перегляді телевізора або в процесі комп'ютерної гри.
Крім стимулювання мозкової активності, читання «правильної літератури» вчить висловлювати свої думки, грамотно вибудовувати свою промову.
Причина криється в тому, що читання не обмежує людську фантазію. Саме тому, як правило, поставлений за книгою фільм не відповідає очікуванням глядачів, що намалювали у своїй уяві зовсім іншу картину. Чим більше людина читає, аналізуючи і оцінюючи поведінку і вчинки героїв твору, тим більше і краще формується його характер і індивідуальність.
Варто також відзначити, насамперед вчені рекомендують читати наукову фантастику, оскільки саме ця література стимулює мозкову діяльність, розвиває уяву і мислення.
Читайте хорошу художню літературу. Розвивайтеся самі і прищеплюйте здорову звичку до читання книг своїм дітям. Не дарма кажуть вчені, що люди діляться на дві категорії: тих, хто читає книги і тих, хто слухає тих, хто читає.
ГОТУЄМО ДИТИНУ ДО ШКОЛИ:
Сучасні завдання в цікавій та захоплюючій формі допоможуть батькам та вихователям дитячих садків підготувати дитину до навчання у школі
Висока самооцінка: чи погано це для дитини?
ТАКІ ФРАЗИ, ЯК «МОЛОДЕЦЬ, ЩО ПОДІЛИВСЯ» АБО «ВІДМІННО ПРОЇХАВСЯ», РОЗКОТИСТОЮ ЛУНОЮ ЗВУЧАТЬ НА ДИТЯЧИХ МАЙДАНЧИКАХ. ТРЕНЕРИ ВИДАЮТЬ СТРІЧКУ КОЖНІЙ ДИТИНІ. ПІД РУБРИКОЮ «Я ОСОБЛИВИЙ!» ПУБЛІКУЮТЬСЯ СЕРІЇ КНИГ, ЗАПЕВНЯЮЧИ ЧИТАЧІВ, ЩО ЗДАТНІСТЬ ГРАТИ ІЗ ДРУЗЯМИ ТА СПІВАТИ ПІСНІ РОБИТЬ ЇХ ПО-СПРАВЖНЬОМУ НЕПОВТОРНИМИ. НАМ СКАЗАЛИ, ЩО КЛЮЧ ДО ЩАСТЯ Й УСПІХУ ДИТИНИ – ЦЕ ВИСОКА САМООЦІНКА, І МИ ХВАЛИЛИ Й ЗАХИЩАЛИ СВОЇХ ДІТЕЙ ВЕСЬ ЦЕЙ ЧАС. АЛЕ ЧИ НЕ ЗДАЄТЬСЯ ВАМ, ЩО ПІДВИЩЕННЯ САМООЦІНКИ ЗАЙШЛО ЗАНАДТО ДАЛЕКО?
БАГАТО ЕКСПЕРТІВ СТВЕРДЖУЮТЬ, ЩО, ЗАМІСТЬ ТОГО ЩОБ ВИХОВУВАТИ ЗДОРОВИХ ВІДМІННИКІВ, МИ РОСТИМО ПОКОЛІННЯ САМОЗАКОХАНИХ НАРЦИСІВ. «НАШЕ СТАРЕ РОЗУМІННЯ САМООЦІНКИ, БЛИЗЬКЕ ДО ІСТОРИЧНОГО ПЕРІОДУ КРОВОПУСКАНЬ ТА АЛХІМІЇ, УЖЕ ЗБЛЯКЛО, ТЕПЕР БАТЬКАМ НАЛЕЖИТЬ ВИКИНУТИ ВСІ КОНЦЕПТУАЛЬНО ЗАСТАРІЛІ Й НЕПОТРІБНІ РЕЧІ», – КАЖЕ ААРОН КУПЕР, ДОКТОР ФІЛОСОФІЇ, СПІВАВТОР КНИГИ «Я ПРОСТО ХОЧУ, ЩОБ МОЇ ДІТИ БУЛИ ЩАСЛИВИМИ».
ДОКИ ЕКСПЕРТИ В УСЬОМУ ЗВИНУВАЧУВАЛИ НИЗЬКУ САМООЦІНКУ – ВІД ПОГАНИХ ОЦІНОК ДО ЗЛОЧИННОЇ ПОВЕДІНКИ, РЕЗУЛЬТАТИ ПРОВЕДЕНИХ ДОСЛІДЖЕНЬ ПОКАЗАЛИ, ЩО НАБАГАТО ЧАСТІШЕ ВСЬОМУ ВИНОЮ Є САМЕ ЗАВИЩЕНА САМООЦІНКА. СТАТТЯ «ПЕРЕОСМИСЛЕННЯ САМООЦІНКИ» РОЯ БАУМЕЙСТЕРА, ПРОФЕСОРА СОЦІАЛЬНОЇ ПСИХОЛОГІЇ З УНІВЕРСИТЕТУ ШТАТУ ФЛОРИДА, ПРОБУДИЛА ВЕЛИЧЕЗНИЙ ІНТЕРЕС ДО ВИКЛАДЕНОГО В НІЙ ТВЕРДЖЕННЯ, ЩО ЗЛОЧИНЦІ Й НАРКОМАНИ НАСПРАВДІ МАЮТЬ БІЛЬШ ВИСОКУ САМООЦІНКУ, НІЖ СЕРЕДНІЙ ПОКАЗНИК У НАСЕЛЕННЯ В ЦІЛОМУ. ДОКТОРИ ФІЛОСОФІЇ МАРТІН СЕЛІГМАН ТА ЕРВІН ШТРАУБ ВИЯВИЛИ, ЩО СУЧАСНА ЗВИЧКА ПОСТІЙНО ХВАЛИТИ ДІТЕЙ РОБИТЬ ЇХ ЦИНІЧНИМИ ТА НЕВМОТИВОВАНИМИ. ТАКОЖ І ШАНОВНИЙ ЕКСПЕРТ У ПИТАННЯХ РОЗВИТКУ ДІТЕЙ Т. БАРРІ БРАЗЕЛТОН, ДОКТОР МЕДИЦИНИ, НАПИСАВ НЕДАВНО В «THE NEW YORK TIMES», ЩО СЛОВО «САМООЦІНКА» УТРАТИЛО СВІЙ СЕНС.
АЛЕ БАТЬКИ ХОЧУТЬ УСЬОГО ЛИШЕ, ЩОБ ЇХНІ ДІТИ МАЛИ ПОЗИТИВНЕ УЯВЛЕННЯ ПРО САМИХ СЕБЕ. І ХОЧА ВИСМІЮВАТИ ЕКСЦЕСИ ПЕРЕВИЩЕННЯ САМООЦІНКИ ДОСИТЬ ЛЕГКО, ПРОЙТИ ПО ТОНКІЙ ЛІНІЇ МІЖ ФОРМУВАННЯМ ПОВАГИ ДО СЕБЕ (ПОЧУТТЯМ ВЛАСНОЇ ГІДНОСТІ) Й ЕГОЦЕНТРИЗМОМ – У РЕАЛЬНОСТІ СКЛАДНО. НИЖЧЕ ПРЕДСТАВЛЕНІ ДЕЯКІ ПОРАДИ ПРО ПОШУК ВІРНОГО БАЛАНСУ.
ПРИБЕРЕЖІТЬ ПОХВАЛУ ДЛЯ РЕАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ. ДІТИ РОЗПІЗНАЮТЬ ПОРОЖНІ СЛОВА, КОЛИ НАСТАНЕ ЧАС ІТИ В УНІВЕРСИТЕТ І РОЗВИВАТИСЬ НА НОВОМУ РІВНІ, ЇМ НЕОБХІДНО БУДЕ ПРОБУДИТИ В СОБІ ВНУТРІШНЮ МОТИВАЦІЮ, НЕ ЧЕКАЮЧИ ПРИ ЦЬОМУ ПОСТІЙНОГО ЗВОРОТНОГО ЗВ'ЯЗКУ. «ОДНОМАНІТНА ДІЄТА, ЩО СКЛАДАЄТЬСЯ З НАДУМАНОЇ ПОХВАЛИ, ПЕРЕТВОРЮЄ НАС НА НАРКОМАНІВ ПОХВАЛИ», – КАЖЕ КУПЕР.
КИНЬТЕ ВИКЛИК СВОЇМ ДІТЯМ, ЦЕ СПРИЯТИМЕ ЇХ РОЗВИТКУ ТА ПРАГНЕННЮ ДО КРАЩОГО, АЛЕ ПРИ ЦЬОМУ ЗАЛИШТЕ МІСЦЕ ДЛЯ УСПІХУ. ЯКЩО ДІТИ НЕ ПРОЙДУТЬ ЗАГАРТУВАННЯ ЗА ДОПОМОГОЮ ТАКИХ ВИПРОБУВАНЬ, ВОНИ НІКОЛИ НЕ ВІДЧУЮТЬ ЗАДОВОЛЕННЯ Й ГОРДОСТІ. І ЯКЩО ТРУДНОЩІ ВИДАДУТЬСЯ ЇМ НЕПЕРЕБОРНИМИ, ВОНИ ЗДАДУТЬСЯ.
ДОЗВОЛЬТЕ ЇМ ІНОДІ ЗАЗНАВАТИ НЕВДАЧІ. БАТЬКАМ ВАЖКО БАЧИТИ, ЯК ЇХНІ ДІТИ ПАДАЮТЬ, АЛЕ СТІЙКІСТЬ ЦЕ ЖИТТЄВО ВАЖЛИВА РИСА ХАРАКТЕРУ, ЯКОЇ МОЖНА НАВЧИТИСЬ. «ДІТИ СТРАЖДАЮТЬ, ЯКЩО ЗАРАДИ РОЗВИТКУ ЇХ САМООЦІНКИ МИ ЗАХИЩАЄМО ЇХ ВІД ЖИТТЯ, ВІД ЙОГО РЕАЛЬНОГО УСТРОЮ – АДЖЕ МИ НЕ ЗАВЖДИ ВИГРАЄМО, НЕ ЗАВЖДИ СТАЄМО КРАЩИМИ В УСЬОМУ», – КАЖЕ КУПЕР.
ДАЙТЕ ДИТИНІ ЗРОЗУМІТИ, ЩО ДОКИ ВИ ПЕРЕБУВАЄТЕ В ОЧІКУВАННІ ВІД НЕЇ ПЕВНОЇ ПОВЕДІНКИ, ВИ ЛЮБИТЕ І ПРИЙМАЄТЕ ЇЇ БЕЗЗАСТЕРЕЖНО.
ІСТИННЕ ПОЧУТТЯ ВЛАСНОЇ ГІДНОСТІ, ІСТИННА САМООЦІНКА ФОРМУЮТЬСЯ НЕ В ПОСТІЙНОМУ ПОТОЦІ КОМПЛІМЕНТІВ ТА ОПЛЕСКІВ, ВОНИ РОЗВИВАЮТЬСЯ У ПРОЦЕСІ ПІЗНАННЯ ВЛАСНИХ ОБМЕЖЕНЬ І РІВНЯ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ, КОЛИ ДІТИ НАМАГАЮТЬСЯ ВИКОРИСТАТИ ШИРОКІ МОЖЛИВОСТІ, ЩОБ ВИПРОБУВАТИ САМИХ СЕБЕ, Й ВІДЧУВАЮТЬ БЕЗПЕКУ ВІД ТОГО, ЩО ЗНАЮТЬ, ЩО ЇХ ЛЮБЛЯТЬ, НЕ ДИВЛЯЧИСЬ НА ЗРОБЛЕНІ ПОМИЛКИ. УПЕВНЕНІ ДІТИ НЕ ЧЕКАЮТЬ, ЩО СВІТ БУДЕ ОБЕРТАТИСЬ НАВКОЛО НИХ, ОСКІЛЬКИ НАВІТЬ ЗІРКИ Є ЧАСТИНОЮ СУЗІР'ЇВ. УСІ МИ ВІДЧУВАЄМО ВНУТРІШНІЙ КОМФОРТ ВІД УСВІДОМЛЕННЯ СПІЛЬНОСТІ ТА ПРИЧЕТНОСТІ ДО ЧОГОСЬ.

Чому діти ненавидять школу і
що з цим робити?
Ваша дитина
не любить ходити до школи? Вам доводиться щодня змушувати її прокидатись,
збиратись і йти на уроки? Ви боїтесь, що це може стати звичкою, і вона втратить
інтерес до навчання? Якщо ви стурбовані зростаючою ненавистю дитини до школи і
хочете допомогти їй просто зараз, вам варто прочитати цю статтю!
Далі описуються можливі причини того, чому діти ненавидять школу, а також пропонуються рекомендації, які допоможуть батькам впоратись із цим.
1. Різке збільшення академічного навантаження. Іноді можна помітити, що дитина раптово змінила своє ставлення до школи, особливо це помітно на початку нового навчального року.
Далі описуються можливі причини того, чому діти ненавидять школу, а також пропонуються рекомендації, які допоможуть батькам впоратись із цим.
1. Різке збільшення академічного навантаження. Іноді можна помітити, що дитина раптово змінила своє ставлення до школи, особливо це помітно на початку нового навчального року.
- Дитина
може відчувати труднощі адаптації до зміни темпу навчання в порівнянні з
попереднім класом (роком).
- Навчальний
план може здатись їй занадто важким або дитина відчуває перевантаження
через надмірний обсяг завдань для домашньої роботи або завдань на кожний
день.
- Крім
того, якщо в цьому році в розкладі дитини з'являються нові предмети, їй,
імовірно, буде складно справлятись із додатковим навантаженням, у всякому
разі, перший час.
Як із цим
впоратись? Як батьки
ви повинні допомогти вашій дитині перейти з одного класу в інший плавно й
комфортно.
- Обговоріть
з дитиною академічне навантаження. Якщо їй здається, що домашніх завдань
занадто багато, складіть графік, який допоможе ефективніше структурувати
час.
- Попросіть
її тимчасово скоротити кількість позакласних заходів і захоплень і
зосередитись на нових предметах. Порадьте дитині приділяти більше часу
вивченню тих предметів, які їй даються важче інших і де вона найбільше не
встигає. Після того як вона набуде впевненості та отримає хороші
результати у вивченні шкільних дисциплін, вона зможе продовжити приділяти
достатньо часу своїм улюбленим захопленням.
2. Знущання
у школі. Шкільні
знущання – булінг – це один з найгірших жахів для дитини, з яким вона може
зіткнутись у школі, незважаючи на суворі правила, що забороняють будь-які форми
приниження й насильства.
- Ваша
дитина може стати жертвою шкільних знущань однокласників, старших учнів
або навіть деяких вчителів.
- Група
дітей може дражнити вашу дитину або насміхатись над нею. Деякі діти можуть
погрожувати й залякувати її під час шкільних занять.
- Ваша
дитина може зіткнутися зі знущаннями старших учнів або ще когось у
шкільному автобусі чи громадському транспорті.
- Якщо
ваша дитина ходить додому пішки, то може піддатись фізичному або
словесному цькуванню попутників чи сусідів.
Як із цим
впоратись? Слідкуйте
за непрямими ознаками, за свого роду сигналами, які розкажуть вам про те, що
ваша дитина стала жертвою булінгу.
- У
дитини може раптово зникнути інтерес до школи, аж до появи почуття
ненависті, або раптово вона може стати тихою й байдужою і втратити інтерес
до раніше улюблених видів діяльності.
- Делікатно
поговоріть з вашою дитиною та дізнайтеся, чи не скривдив її хто-небудь у
школі. Найчастіше вона може боятися, що у випадку, коли ви поскаржитесь
адміністрації школи або вчителям, хуліган дізнається про це, і знущання
продовжаться, а може, ще і з новою силою. Спокійно скажіть дитині, що ви
допоможете їй усіма можливими способами та підійдете до вирішення проблеми
тактовно.
- Якщо
ваша дитина стикається з фізичним насильством, вам слід проконсультуватись
із представниками адміністрації школи, які запропонують варіанти подальших
дій, включаючи звернення в поліцію, щоб надалі не допустити агресивної
поведінки у школі.
3.
Стресогенний чинник. Іноді похід до школи здатний призвести до такого
стресового стану, що дитина може взагалі відмовитись від подальшого навчання.
- Ваша
дитина теж може страждати від великої кількості стресів у житті, і багато
з них родом зі школи.
- У школі
дитина завжди знаходиться під психологічним тиском, оскільки всі чекають,
що вона буде добре вчитись та отримувати хороші оцінки. Удома ви теж очікуєте
від дитини хорошої підготовки, своєчасного та якісного виконання завдань і
нічного пильнування перед іспитами.
- Враховуючи
таку кількість завдань, дитині може елементарно не вистачати часу на
спілкування з однолітками. Вона може часто пропускати зустрічі з друзями,
які дуже важливі для її дорослішання й розвитку, а також для її психічного
й соціального благополуччя.
Як із цим
впоратись? Батьки – це
і є ті люди, які можуть допомогти дитині знайти баланс між навчанням і
соціалізацією.
- Усвідомте
всю важливість наявності друзів і розваг для життя вашої дитини. У прагненні досягти успіху не примушуйте її ставати
«книжковим хробаком» і самітником.
- Допоможіть
дитині добре розпланувати власний день. Якщо протягом тижня в неї багато
домашніх завдань, прослідкуйте, щоб за ці п'ять днів у неї було достатньо
часу для відпочинку, а у вихідні вона могла досхочу поспілкуватись із
друзями.
4.
Відсутність інтересу до навчання. Цілком можливо, що замість активного академічного
інтересу ваша дитина відчуває в собі якусь професійну схильність, покликання до
чого-небудь.
- Дитина
може бути не у змозі зрозуміти конкретне запитання або, можливо, страждає
від нудьги у класі.
- Вона
може вважати непотрібним вивчення того, що її зовсім не цікавить, і,
можливо, навіть визнати таке навчання марною витратою часу.
- Крім
того, якщо ваша дитина вже вивчала певний предмет у попередньому класі й
не досягла в ньому великих успіхів, вона може перейматись результатами
його подальшого вивчення та втратити до предмету будь-який інтерес.
Як із цим
впоратись? Поясніть
дитині, яким чином конкретний шкільний предмет може розширити її світогляд і
допомогти реалізувати власні амбіції.
- Удома
спробуйте пояснити дитині певні поняття, використовуючи методи навчання, що відрізняються від тих, до яких прийнято
вдаватись у школі.
- Якщо
нічого не допомагає, зверніться із проханням до вчителів, можливо, є
педагогічний спосіб вирішити цю проблему, наприклад, репетиторство.
Похід до
школи – це те, що повинно подобатись вашій дитині, те, чого вона повинна з
нетерпінням очікувати щодня й не сприймати в якості покарання. Порадьтеся з
учителями та шкільним психологом щодо того, як допомогти своїй дитині прищепити
інтерес до навчання.

Важливі життєві уроки для вашої дитини
Є багато
уроків, які б ви хотіли дати своїй дитині. Як батьки ви, безумовно,
бажаєте, щоб ваш малюк виріс люблячою, доброю, щасливою й успішною людиною. Ви
також хочете, щоб він любив і любили його. Діти швидко вчаться, і вам треба
лише спрямовувати їх на правильний шлях. Давайте розповімо їм про важливі
життєві орієнтири.
Правильні життєві навички не тільки роблять дітей сильними, а й готують до зустрічі з нашим величезним світом. Є багато важливих життєвих уроків, які можна дати своїм дітям, але в цій статті ми детально обговоримо вісім з них.
Усі заслуговують любові й поваги. Вам необхідно дозволити дитині вільно висловлювати свої емоції. Огорніть її любов'ю й повагою та спонукайте до того, щоб ті ж прекрасні почуття вона проявляла й у ставленні до вас. Пам'ятайте, що, перш ніж діти покинуть свій дім і вийдуть у світ, батьки є для них головним зразком для наслідування. Свідомо чи ні, але ваша дитина вважає вас найкращим прикладом. Те, як ви поводитесь і чого очікуєте від дитини, впливає на її поведінку в майбутньому.
Труднощі роблять нас сильніше. Допоможіть дитині зрозуміти й засвоїти, що труднощі лише загартовують її та вдосконалюють. Наприклад, не поспішайте допомагати, коли малюк не може намалювати що-небудь. Дозвольте йому вирішити проблему самому, це допоможе дитині розвинути власні навички. Ви ж можете надати йому інструменти, необхідні для виконання завдання. І тоді в майбутньому дитина зможе оперувати позитивними особистісними якостями.
Ми такі, як самі думаємо про себе. У присутності дітей не висловлюйтеся про себе негативно. Не кажіть, яким «ледачим» чи «дурним» ви іноді буваєте. Ваш малюк може почати копіювати вас і про себе самого теж думати в негативному ключі. Ставте перед собою обдумані цілі й розповідайте та показуйте дитині, яким чином ви прагнете до їх реалізації та досягаєте наміченого. Так їй буде легше зрозуміти вас.
Усі ми люди і всі ми припускаємось помилок. Навчіть дитину того, що в усіх бувають складні дні й моменти і всі можуть помилятись. Іноді нас збивають з пантелику поставлені завдання чи проблеми або ми просто розходимось у думках. Це треба розуміти та враховувати.
Важливо бути доброзичливими, навчитись вибачати. Навчіть вашу дитину відгукуватись і допомагати іншим людям, можливо, їм знадобиться її підтримка, щоби впоратися з помилкою чи певною проблемою. Вашій дитині дуже важливо мати можливість спостерігати ваші здорові стосунки із друзями. Покажіть їй, наприклад, як у тяжку хвилину можна попросити у друзів емоційної підтримки і наскільки ви самі уважні до емоцій та проблем людей, які вас оточують.
Докладені зусилля завжди дають свої плоди (праця необхідна). Життя – це не завжди веселощі, і на кожному кроці нас підстерігають труднощі, які необхідно старанно долати. Розкажіть дитині про те, що у вашому житті є багато завдань, які ви виконуєте не тому, що вам це подобається, а тому, що ви очікуєте користі від їх виконання в довгостроковій перспективі. Укажіть дитині приклади тих робіт, які вам не подобаються, але ви виконуєте їх для того, щоб життя стало краще. Важливо, щоб дитина зрозуміла цінність вкладеної праці.
Учитися завжди корисно, і не варто зупинятись у цьому. Ми не припиняємо вчитись навіть у літньому віці, адже життя – це невичерпне джерело пізнання. Дуже багато чого ми вчимось на власному досвіді, і знання, отримані таким чином, залишаються з нами довгі роки. Ви самі повинні весь час чогось учитись і проявляти допитливість, а також не залишати без уваги інтереси вашої дитини, щоб допомагати їй вивчати щось нове.
Важливо бути вдячним. Заохочуйте дитину казати «дякую» завжди, коли інші люди проявляють добре ставлення до неї або її сім'ї. Нехай дитина робить свій внесок у виконання домашніх або громадських робіт, при цьому завдання можуть бути дуже простими, наприклад, піти в магазин по хліб.
Насамперед час від часу нагадуйте дітям про те, що ви завжди будете поруч з ними, коли це необхідно, і завжди будете готові допомогти їм, якщо це знадобиться. Розкажіть дитині, що позитивний підхід і хороший настрій допомагають легше долати перешкоди, що виникають на життєвому шляху.
Правильні життєві навички не тільки роблять дітей сильними, а й готують до зустрічі з нашим величезним світом. Є багато важливих життєвих уроків, які можна дати своїм дітям, але в цій статті ми детально обговоримо вісім з них.
Усі заслуговують любові й поваги. Вам необхідно дозволити дитині вільно висловлювати свої емоції. Огорніть її любов'ю й повагою та спонукайте до того, щоб ті ж прекрасні почуття вона проявляла й у ставленні до вас. Пам'ятайте, що, перш ніж діти покинуть свій дім і вийдуть у світ, батьки є для них головним зразком для наслідування. Свідомо чи ні, але ваша дитина вважає вас найкращим прикладом. Те, як ви поводитесь і чого очікуєте від дитини, впливає на її поведінку в майбутньому.
Труднощі роблять нас сильніше. Допоможіть дитині зрозуміти й засвоїти, що труднощі лише загартовують її та вдосконалюють. Наприклад, не поспішайте допомагати, коли малюк не може намалювати що-небудь. Дозвольте йому вирішити проблему самому, це допоможе дитині розвинути власні навички. Ви ж можете надати йому інструменти, необхідні для виконання завдання. І тоді в майбутньому дитина зможе оперувати позитивними особистісними якостями.
Ми такі, як самі думаємо про себе. У присутності дітей не висловлюйтеся про себе негативно. Не кажіть, яким «ледачим» чи «дурним» ви іноді буваєте. Ваш малюк може почати копіювати вас і про себе самого теж думати в негативному ключі. Ставте перед собою обдумані цілі й розповідайте та показуйте дитині, яким чином ви прагнете до їх реалізації та досягаєте наміченого. Так їй буде легше зрозуміти вас.
Усі ми люди і всі ми припускаємось помилок. Навчіть дитину того, що в усіх бувають складні дні й моменти і всі можуть помилятись. Іноді нас збивають з пантелику поставлені завдання чи проблеми або ми просто розходимось у думках. Це треба розуміти та враховувати.
Важливо бути доброзичливими, навчитись вибачати. Навчіть вашу дитину відгукуватись і допомагати іншим людям, можливо, їм знадобиться її підтримка, щоби впоратися з помилкою чи певною проблемою. Вашій дитині дуже важливо мати можливість спостерігати ваші здорові стосунки із друзями. Покажіть їй, наприклад, як у тяжку хвилину можна попросити у друзів емоційної підтримки і наскільки ви самі уважні до емоцій та проблем людей, які вас оточують.
Докладені зусилля завжди дають свої плоди (праця необхідна). Життя – це не завжди веселощі, і на кожному кроці нас підстерігають труднощі, які необхідно старанно долати. Розкажіть дитині про те, що у вашому житті є багато завдань, які ви виконуєте не тому, що вам це подобається, а тому, що ви очікуєте користі від їх виконання в довгостроковій перспективі. Укажіть дитині приклади тих робіт, які вам не подобаються, але ви виконуєте їх для того, щоб життя стало краще. Важливо, щоб дитина зрозуміла цінність вкладеної праці.
Учитися завжди корисно, і не варто зупинятись у цьому. Ми не припиняємо вчитись навіть у літньому віці, адже життя – це невичерпне джерело пізнання. Дуже багато чого ми вчимось на власному досвіді, і знання, отримані таким чином, залишаються з нами довгі роки. Ви самі повинні весь час чогось учитись і проявляти допитливість, а також не залишати без уваги інтереси вашої дитини, щоб допомагати їй вивчати щось нове.
Важливо бути вдячним. Заохочуйте дитину казати «дякую» завжди, коли інші люди проявляють добре ставлення до неї або її сім'ї. Нехай дитина робить свій внесок у виконання домашніх або громадських робіт, при цьому завдання можуть бути дуже простими, наприклад, піти в магазин по хліб.
Насамперед час від часу нагадуйте дітям про те, що ви завжди будете поруч з ними, коли це необхідно, і завжди будете готові допомогти їм, якщо це знадобиться. Розкажіть дитині, що позитивний підхід і хороший настрій допомагають легше долати перешкоди, що виникають на життєвому шляху.
ВІД ЧОГО ЗАЛЕЖИТЬ
УСПІХ ВИХОВАННЯ В СІМ’Ї?
ü Сприятливий мікроклімат у родині.
ü
Спільна діяльність
членів сім’ї.
ü
Справедливий розподіл
обов’язків, взаємодопомога
та взаємопідтримка.
ü
Спільний життєвий
світогляд.
ü
Оптимістичні настрої
родини.
ü
Особистий приклад
батьків – головний метод родинного виховання (наслідування досвіду).
ü
Шанування членів
родини, повага до старших.
ü
Бережливе ставлення
до природи.
ü
Активна участь дітей
у сімейному житті.
ü
Відсутність насилля в
родині.
ü
Збереження родинних
традицій і звичаїв.
ü
Відбір телепередач,
інтернет-сайтів.
ü Любов до читання, створення родинної бібліотеки.
Немає коментарів:
Дописати коментар